۵ ویژگی اصلی استارتاپ‌ها

پیش از هر چیز باید به این پرسش پاسخ داد که استارتاپ چیست؟


به بیانی ساده «استارتاپ مؤسسه‌ای انسانی است که با هدف ارائه‌ی محصول یا خدمات جدید در شرایط  بسیار نامشخص شروع به فعالیت می‌نماید.» -اریک رایس

 

۱-    داشتن ایده‌ای نو

راه‌اندازی کسب و کار استارتاپی در واقع به معنای داشتن ایده‌ای جدید برای تأسیس شرکتی است که در نوع خود بی‌سابقه بوده است. شرکت با ماهیت استارتاپی معمولاً باید در مراحل اولیه‌ی تأسیس خود باشد و بنابراین نیاز به سرمایه‌گذاری خواهد داشت که این کار معمولاً از طریق یافتن سرمایه‌گذار و یا سرمایه‌گذاری مستقیم شرکا صورت می‌گیرد.
مبنای اصلی شرکت‌های استارتاپی ایده پردازی می‌باشد. یک استارتاپ باید ابتدا نیازی را شناسایی کند که دیگران تا به حال به آن توجه نکرده‌اند و یا نیازی که قبلاً وجود داشته را به روشی نوین بر طرف نماید و سپس راه‌های متفاوت را برای ارائه‌ی راه حل بررسی کند. به عبارتی استارتاپ به دنبال حل یک مشکل است. در نهایت با در نظر گرفتن مخاطب هدف شروع به یافتن بازار مناسب برای خدمات و محصولات خود نماید. به همین علت است که تمرکز اصلی چنین شرکت‌هایی بر رشد است.

۲.    تازه تأسیس است (هنوز به موفقیت نرسیده است)


شرکت استارتاپ از آن جایی که نوپا است هنوز به موفقیت دست نیافته و مدل مشخصی را برای اداره کردن امور خود تعریف نکرده است (چه در خصوص مشتریان و چه در خصوص کارمندانش). شرکت‌های استارتاپ با آن که ممکن است با داشتن بازار هدف در ذهن پا به عرصه بگذارند، هنوز از میزان پذیرفته شدن خود و بازخوردی که بازار نسبت به آن‌ها نشان خواهد داد، مطمئن نیستند. به همین علت است که برای مثال این شرکت‌ها هنوز شناخت کاملی از این موضوع ندارند که مشتری واقعی آن‌ها در کدام گروه قرار دارد و یا از کدام یک از محصولات یا خدمات آن‌ها بیشتر استقبال خواهد شد.
به همین دلیل شرکت‌های استارتاپی معمولاً زمان زیادی را صرف تحلیل و بهینه‌سازی مدل‌های اصلی کاری و اطلاعات خود از بازار مربوطه خواهند نمود. از جمله مسائلی که درک آن برای یک شرکت استارتاپی دارای اهمیت حیاتی است ارزش طول عمر مشتری (مدت زمانی که یک فرد مشتری آن شرکت باقی می‌ماند)، هزینه‌ی صورت گرفته برای جذب مشتری، و میانگین دوره‌ی فروش می‌باشد.


۳.     هنوز به طور کامل جایگاه‌یابی نکرده و در بازار تثبیت نشده است


به علت ماهیت جدید این شرکت‌ها، یکی از دغدغه‌های اصلی آن‌ها دیده شدن توسط مشتریان احتمالی است. اگرچه این شرکت‌ها در تلاش برای پاسخگویی به نیازهای سابقاٌ دور از دید، هستند، این نوین بودن به آن معنا نخواهد بود که مشتریان به راحتی قادر به یافتن آن‌ها می‌باشند. بنابراین یکی از نیازهای اصلی خود این شرکت‌ها جایگاه‌یابی در بازار می‌باشد.
یکی از بهترین روش‌های بازاریابی برای این شرکت‌های نوین، بازاریابی دیجیتال یا آنلاین (دیجیتال مارکتینگ) می‌باشد. از طریق تحلیل رفتار کاربران این شرکت‌ها نه تنها می‌توان مخاطب هدف را شناسایی کرد، بلکه استارتاپ‌ها می‌توانند کسب و کار خود را توسعه داده و داده‌هایی در راستای آن که چه محصولی طرفدار بیشتر و نزد کدام گروه دارد، کسب نمایند.


۴.    متشکل از گروهی کوچکی از افراد می‌باشد
با این که این شرکت‌ها از تعداد زیادی از افراد تشکیل نمی‌شود. تک تک کسانی که در آن کار می‌کنند دارای نقش حائز اهمیتی هستند که وجود آن‌ها در شرکت را برای پیشرفت کار حیاتی می‌کند. افرادی که در شرکت استارتاپی کار می‌کنند باید به شدت انطباق پذیر باشند تا بتوانند بهترین عملکرد را در محیطی که به طور دائم در حال تغییر است، داشته باشند. در عین حال بازخوردهایی که از هر یک از افراد این شرکت‌ها دریافت می‌شود در تعیین مسیر کلی شرکت تأثیرگذار خواهد بود.


۵.    در محیطی جدید و بدون ‌سابقه قبلی فعال است


میحط کاری شرکت‌های استارتاپی از آن جایی که معمولاٌ حتی تعداد زیادی کارمند ندارد هنوز به طور قطعی تعریف نشده است. به همین دلیل شرکت‌های استارتاپی برای رسیدن به مدل بهینه‌ای برای شرکت خود از روش آزمون و خطا استفاده می‌کنند و معمولاٌ شرایط کاری آن‌ها منحصر به خودشان می‌باشد و به طور دائم در معرض تغییر به منظور بهبود یافتن است. بنابراین این شرکت‌ها از گرفتن مشاوره در ارتباط با امور خود استقبال می‌کنند و از سایر مدل‌های موفق ایده می‌گیرند. 
ذهنیت افراد در چنین شرکت‌هایی قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد. این انعطاف پذیری به بسیاری از این شرکت‌ها در ایجاد تغییر در روش‌های خود کمک می‌کند. هنگام مشخص شدن آن که رویه‌ای به ضرر این شرکت‌ها است و یا حتی به اندازه‌ی کافی بازده تولید نمی‌کند، این انعطاف پذیری باعث می‌شود که به راحتی روش اداره‌ی امور خود را در راستای اهدافشان تغییر دهند و برنامه ریزی و استراتژی جدیدی برای کسب و کار خود تعریف نمایند. به دلیل جدید بودن حوزه‌ی کاری برای رشد این نوع شرکت‌ها داشتن برنامه‌ای انعطاف پذیر از اهمیت بسزایی برخوردار است.